Menü

Hibakód jelentése

Sokszor beszélünk hibakódokról 301-as átirányításról, na erről nagyon sokat. De igazából nem feltétlenül világos, mi is ez. Amikor egy ügyfél egy weboldalt megnyit, elég sok minden történik elsorolni is napestig tartana, de a lényeg, hogy a Webszerverhez kerül a kérés és az megpróbálja megválaszolni nekünk a legjobb tudása szerint. Jól nevelt szerver minden kérésre jön válasz. Azonban nem mindig azt kapjuk amit elvártunk. Az esetek többségében, azt kapjuk, hogy HTTP 200 OK és egy halom Html kód. Azonban vannak kivételes esetek amikor a szerver nem ezt a választ adja  böngészőnek. A böngészők ezeket a válaszkódokat feldolgozzák és a hozzájuk tartóz feladatokat hajtják végre. Ilyen az átirányítás is HTTP 301, location: https://...  ekkor a böngésző nem foglalkozik a teljes válasszal új üzenetet küld már az újonnan megadott helyre. 

Az a Blog csak azért jött létre, hogy átnézhessük ezen lehetséges válaszok listáját esetlegesen tanulva azokból, amelyek megtörténhetnek. Minden csoport elején megpróbáljuk a legfontosabb válasz kódokat kiemelni, amelyekre SEO szempontból érdemes odafigyelni és mindenképp cselekvést igényel, ha ilyen találunk 

A válaszkódokat csoportokba szedik, amelyek első csoportja információ, majd sikeres válaszok és átirányítások után a hibakódok következnek. Az állapotkódok 3 számjegyből állnak, az első számjegy utal a tartalmukra, ez a számjegy 1-től 5-ig terjedhet. Ez alapján a következő csoportjai vannak az állapotkódoknak:

  • 1xx - tájékoztató válaszok: A kérést megkapta a szerver, feldolgozás következik
  • 2xx - sikeres kérés: A kérést sikeresen megkapta, elfogadta és sikeresen feldolgozta.
  • 3xx - átirányítás: További tevékenységekre van szükség a kérés befejezéséhez, részletek a válaszban találhatók
  • 4xx - klieb kérés hiba: A kérés rossz vagy nem teljesíthető. Eltűnt vagy nem létező helyre történő kérés.
  • 5xx - szerverhiba: A szervernek nem sikerült a kérést feldolgoznia valamilyen nem várt programhiba miatt.

100-as válaszkódok

Ezek azt jelzik, hogy a szerver megkapta és értelmezte a kérést. A kérés ideiglenes helyzetét jelzik, a feldolgozás ezek után fog következni. A klienst utasítják, hogy további válaszra várjon. A válasz csak egy állapotsort (állapotkóddal) tartalmaz, valamit opcionálisan fejléceket. Normál esetben egy felhasználó ezeket a válaszkódokat nem is látja, a böngésző kapja meg és dolgozza fel ezeket.

  • 100 - folytatás: A kérést elfogadta a szerver, a kliensnek el kell küldenie a kérés törzsét.
  • 101 - protokollváltás: A protokoll megváltoztatását elfogadta a szerver.
  • 102 - feldolgozás: A kérést elfogadta és feldolgozza a szerver, de jelenleg nincs elérhető válasz. Megakadályozza, hogy a böngésző a válaszra várjon.
  • 103 - előzetes információk: A fő HTTP-fejléc előtt elküldött információk jelzésére szolgál.

 200-as válaszkódok

Ezek a kódok amelyek már érdekesebbek számunkra. Amikor egy kérés kiszolgálása sikeresen megtörtént a szervertől akkor 200-as válasszal tér vissza. Illetve a válasz törzsében megtalálható a kérés eredménye. Legyen az Html kód vagy kép vagy PDF file. A böngészőnek a válasz fejlécében jelezhetjük, a törzsben mit talál (mime-type), így azt annak megfelelően tudja kezelni. Például 1 képet megjelenít vagy a PDF file-t megnyitja a böngészőhöz rendelt PDF olvasóval. a Html-t pedig megpróbálja továbbadni a HTML feldolgozó eljárásnak és így tovább.

  • 200 - sikeres kérés: A kérést elfogadta a szerver, az eredményt a törzsben található.
  • 201 - létrehozva: Jelzi, hogy a kérés sikeres volt, és az erőforrás elkészült, pl egy űrlap eredményeként érkezhet ez a válaszkód.
  • 202 - elfogadva: A kérést elfogadta a szerver, de a feldolgozás nem fejeződött be.
  • 203 (az 1.1 verzió óta) - módosítva: A szerver egy proxy, ami 200-as kódot kapott, és módosított tartalmat küldött vissza.
  • 204 - nincs tartalom: A kérést elfogadta és sikeresen feldolgozta a szerver, de nincs válasz.
  • 205 - tartalom visszaállítása: A szerver felszólítja a klienst, hogy állítsa vissza a dokumentum nézetét, pl. törölje ki az űrlapba beírt adatokat.
  • 206 - részleges tartalom: A szerver nem küldte el a teljes tartalmat.
  • 207 - több állapot: Ez a kód xml-dokumentumok esetén használatos. Jelzi, hogy a dokumentum több elkülönített részből áll, amelyek mind különböző állapotkóddal rendelkezhetnek.
  • 208 - már jelentve: A kérés részeit korábban már felsorolta a szerver egy korábbi válaszban, így nem közli azokat megint.
  • 226 - IM használata: A szerver teljesített egy GET kérést, az eredmény ennek jelképe. A kérésnek egy A-IM fejlécet kell tartalmaznia.

300-as válasz kódok

Ezek a kódok egy másik tevékenységre utasítják a böngészőt. Általában átirányításra használják őket.  A kliens akkor hajthatja végre a műveletet ha a kérés automatikus átirányítása megengedett. A böngésző dolga a körkörös hivatkozások felismerése és megakadályozása is. A SEO-ben a kiemelt 3 kiemelt válaszkód amit érdemes ismernünk.

  • A 301-es átirányításról már magában is írtunk egy blogcikket, de azért érdemes megemlíteni a többieket is. 
  • A 302-es átirányításkor az átirányítás nem végleges, a Botoknak jelezzük, ne töröljék a linket az indexből.
  • A 304-es válaszkóddal akkor válaszol a szerver, ha egy lekért nagyobb képet vagy file-t akarunk újra lekérni, de az nem változott azóta amióta először kérte a kliens, ekkor megspórolunk magunknak és a szervernek rengeteg időt, hogy olyat töltsünk le, ami már amúgy is rendelkezésre áll a böngészőnek.

  • 300 - több választás: Jelzi, hogy a kért erőforrásnak több változata is létezik, például egy videó több formátumban i s elérhető.
  • 301 - végleges áthelyezés: A kérés véglegesen átirányítva másik URI-re. Nem engedélyezi a metódus váltását.
  • 302 - ideiglenes áthelyezés: A kérés ideiglenesen átirányítva másik URI-re. Nem engedélyezi a metódus váltását.
  • 303 (az 1.1 verzió óta) - máshol megtalálható: A kért erőforrás másik URI-n már megtalálható.
  • 304 - nem változott: Jelzi, hogy az erőforrás nem változott az kérésben megadott verzió óta, így nem kell újra letölteni azt. Ki lehet szolgálni a kérést a böngésző gyorsító tárból!
  • 305 (az 1.1 verzió óta) - proxyhasználat szükséges: Jelzi, hogy az erőforrás csak proxyn keresztül elérhető.
  • 306 - proxyváltás: A szerver felszólítja a klienst, hogy váltson proxyt. Ma már nem használt kód.
  • 307 (az 1.1 verzió óta) - ideiglenes átirányítás: A kérés ideiglenesen átirányítva másik URI-re. Engedélyezi a metódus váltását.
  • 308 - végleges átirányítás: A kérés véglegesen átirányítva másik URI-re. Engedélyezi a metódus váltását.

400-as hibakódok

Ezek a kódok a kliens által kiváltott hibát jelzik. Ezeket a hibákat alapvetően a kliens okozza, de programozói és weboldal hibákra utalhatnak leginkább amelyeket javítani érdemes, hogy esetlegesen előrébb kerüljünk a böngészőkben. Itt is kiemeltem pár hibakódot, amelyek elég gyakran előfordulhatnak. Azokat a lapokat ahol 4xx-es hiba a válasz, nem indexeli, a Search console-ban (vagy régi nevén webmester eszközök) pedig az indexelés alatt megtalálható lesz, mint javítandó elem.

  • A 400-as hiba során olyan kérést küldtünk a szerverhez, amely szintaxisa nem helyes emiatt nem képes feldolgozni. Legtöbbször speciális karakterek okozhatnak itt problémát vagy nagyon hosszú kérések.
  • A 401-es hibakód, arra szolgált, hogy tudassa a felhasználóval a szerver, olyan területre tévedtünk amelyhez azonosítanunk kell már magunkat (be kell lépnünk).
  • A 403-as hibakóddal válaszol a szerver, ha olyan oldalt szerettünk volna elérni, amihez nincs megfelelő jogosultságunk. Szerepkört kell váltanunk a megtekintéshez.
  • A 404-es hiba a SEO legnagyobb ellensége. Ha egy weboldalon olyan elemre hivatkozik (kép, link, stb), amit nem lehet elérni az SEO hiba. Ha ilyennel találkozik a Google legtöbbször technikai pontszámunk leesik ezáltal hátrébb sorolódhatunk. Ezeket mindenképp javítanunk kell.
  • A 408-as hiba leginkább programozási hibára utal, hogy a szerver nem képes megadott határidőn belül válaszolni.
  • A 410-es hiba, egy okos SEO eszköz amellyel megmondhatjuk a Keresőknek ez amit keres soha nem fog már rendelkezésre állni, ne keresse tovább.
  • A 414-es hiba, egy fontos SEO probléma, hogy az URL-ek amelyeket generáltunk túl hosszúak, azonban itt még egy extra 2048 karakteres limit-et is túlléptünk. Ezt mindenképpen javítsuk.

404-es hiba

Itt található egy kép a 404-es hiba alapértelmezett válasza egy Apache webszervertől.

 
  • 400 - hibás kérés: A kérés nem végrehajtható, mert rossz szintaxisú, túl hosszú stb.
  • 401 - nem azonosított: Megegyezik a 403-mal, de meghiúsult azonosítás (a WWW-Autenthicate fejléccel) után jelenik meg.
  • 402 - fizetés szükséges: Jövőbeli használat céljából létrehozva. Eredeti célja az volt, hogy például egy internetes bank részeként működjön. Ez nem valósult meg, a Google egyéb célokra használja.
  • 403 - nincs jogosultság: A kliensnek nincs jogosultsága megtekinteni az oldalt.
  • 404 - nem található: A kért erőforrás nem létezik. Megfelelő ideiglenes és végleges helyzet jelölésére is.
  • 405 - a metódus nem engedélyezett: A használt HTTP-metódus nem engedélyezett, pl egy PUT kérés egy csak olvasható erőforráson.
  • 406 - nem elfogadható: Jelzi, hogy a szerver nem tud választ előállítani az Accept, az Accept-Charset, az Accept-Encoding vagy az Accept-Language fejlécben megadott tulajdonságok miatt.
  • 407 - proxyazonosítás szükséges: A kliensnek azonosítania kell magát a proxyszerveren.
  • 408 - időtúllépés: A szerver túl sokáig várt a kérésre, így a kapcsolat lezárult.
  • 409 - konfliktus: Jelzi, hogy az erőforrás nem elérhető, mert ütközne egy másik folyamattal, pl. egy dokumentum egyidejű szerkesztése.
  • 410 - véglegesen eltűnt: A kért erőforrás nem létezik, és ez így is fog maradni a jövőben is.
  • 411 - probléma a mérettel: A kérés mérete nem megfelelő.
  • 412 - a kliens nem megfelelő: A kliens nem felel meg az egyik feltételnek.
  • 413 - hosszú kérés: A kérés nagyobb a szerver által maximálisan feldolgozhatónál.
  • 414 - hosszú URI: Az URI hosszúsága nagyobb a megengedettnél.
  • 415 - rossz MIME: A kérés MIME-típusát nem támogatja a szerver.
  • 416 - a fájlpozíció nem megfelelő: A kliens egy darabját kérte a fájlnak, de a szerver ezt nem tudja kézbesíteni. Például a kliens egy olyan részét kérte a fájlnak, ami a fájl vége után található.
  • 417 - a szerver nem megfelelő: A szerver nem felel meg azoknak a követelményeknek, amit a kliens az Expect fejlécben meghatározott.
  • 418 - teáskanna vagyok: Ez a kód 1998-ban lett definiálva, áprilisi tréfának szánták. Nem használják.
  • 421 - rossz címzés: A kérést olyan webszervernek küldték, ami nem tud választ előállítani. (Például mert nincs konfigurálva.)
  • 422 - feldolgozhatatlan kérés: A kérés helyesen formázott, de a szerver nem tudja feldolgozni, mert pl. egy XML-dokumentum hibás.
  • 423 - zárolva: A kért erőforrás nem érhető el, mert zárolva van.
  • 424 - problémás függés: A kérés egy másik kéréstől függ, ami meghiúsult.
  • 426 - frissítés szükséges: A szerver felszólítja a klienst, hogy váltson protokollt. (Pl. hogy biztonságos legyen a kapcsolat.)
  • 428 - hiányzó feltételmegadás: A szerver azt jelzi, hogy hiányzik a gyorsítótárazáshoz szükséges fejléc, amivel jelezné a kliens a szervernek a legutóbbi verziószámot.
  • 429 - sok kérés: A kliens túl sok kérést küldött adott időn belül.
  • 431 - túl nagy fejlécek: Valamelyik fejléc, illetve a fejlécek együtt túllépik a megadott méretet.
  • 451 - jogilag letiltva: A jogi okokból letiltott oldalakat jelzi. Ray Bradbury Fahrenheit 451 című novellájára utal.

500-as hibakódok

Ezek a kódok azt jelzik, hogy a szerver nem tudja végrehajtani a kérést (de az nem hibás). Jelzik, hogy a szerver felkészült olyan hibákra is, amiket nem tud elhárítani. Ezek a kódok általában a szerveren futó programok valamilyen hibájára utal. PHP hiba, adatbázis hiba bármilyen probléma, akár a tárhelyünk is betelhet egy nagyobb fájl feltöltésével. Így a kiadott kérést nem sikerült helyesen feldolgozni. Ilyenkor szólni kell a fejlesztőnek vagy a rendszer adminisztrátornak, hogy valamilyen szoftveres probléma áll fenn. Ha 500-as hiba áll fenn, javítani kell.

  • 500 - belső szerverhiba: Egy általános hibaüzenet szerverhibák jelzésére.
  • 501 - nincs megvalósítva: A szerver nem ismerte fel a HTTP-metódust, vagy nem képes teljesíteni a kérést, de a jövőben ez a helyzet meg fog változni. 
  • 502 - rossz gateway: Jelzi, hogy a szerver egy hibás HTTP-választ kapott egy másik szervertől.
  • 503 - a szolgáltatás nem elérhető: A szerver nem képes kezelni a kérést. Általában ez a helyzet csak ideiglenes.
  • 504 - átjáró időtúllépés: Proxyk használják. Jelzi, hogy a szerver nem kapott választ az eredeti szervertől időben.
  • 505 - nem támogatott HTTP-verzió: A szerver nem támogatja a kliens által használt HTTP-verziót.
  • 506 - körkörös hivatkozás: A kiszolgálót rosszul konfigurálták. A kért erőforrás körkörös hivatkozást eredményez.
  • 507 - kevés tárhely : A szerver nem képes a kérést tárolni, mert kevés a tárhely.
  • 508 - server busy - Cpanel szervereken sokszor ha már nem képes több kérést befogadni a szerver, akkor visszautasítja azt ezzel védekezik a DOS támadás ellen
  • 510 - nincs kiterjesztve: További szolgáltatásokra van szüksége a szervernek, hogy teljesíthesse a kérést.
  • 511- hálózati azonosítás: A hálózat használata előtt azonosítani kell magunkat, pl. egy Wi-Fi-hálózat használata előtt el kell fogadni a használati feltételeket.

Forrás: Wikipedia


Kapcsolatfelvétel

Amennyiben érdeklik a cégünk által ajánlott lehetőségek és szaktudásunk, szívesen állunk az önök rendelkezésére, vegye fel velünk a kapcsolatot.

Kapcsolódó Keresőoptimalizálás Blog bejegyzések

Címkék : Hungarian, PHP