Menü
  • Marketing mix elemei

Amennyiben valaki üzleti iskolába járt vagy dolgozott már marketing területen, gyorsan megtanulta, hogy a marketing mix kifejezés megkerülhetetlen fogalom a szakmában. A tanulmányok mellett pedig a való életben sem érdemes céget, vállalkozást építeni anélkül, hogy ne ismernénk a 4P modellt és az alapvető marketingstratégiákat. Fontos, hogy a megszerzett tudást a gyakorlatba is sikeresen átültessük. Ebben a bejegyzésben áttekintjük, mi is az a marketing mix, milyen modellek kötődnek hozzá, illetve hogyan alkalmazhatjuk azokat.

A marketing mix jelentése

A marketing mix egy olyan alapfogalom, ami azokat az eszközöket rejti, amelyek segítségével egy termék, vagy szolgáltatás eléri a kitűzött célt. Lényegében tehát az adott marketingstratégia során meghozott üzleti döntések elegye.

 

Története

A fogalom már a 20. század közepén kezdett elterjedni. James Culliton a marketinges döntéseket egy recepthez hasonlította 1948-ban, vagyis több elem szükségességét hangoztatta. Maga a marketing mix elnevezés 1953-ban született meg, amikor Neil Borden az Amerikai Marketing Szövetség elnöki ülésén így nevezte a jelenséget.

A marketing mix elemei

A marketing mix tehát több elemből tevődik össze. Az évek, évtizedek alatt többféle értelmezésben is találkozhattunk vele. A klasszikus 4P modell mellett további “P” betűk kerültek a sorba, de a rendhagyó 4C modell is egyre elterjedtebb. A lila tehénről nem is beszélve. Mégis mit jelentenek ezek a kifejezések? Lássuk.

4P modell

A 4P modell a klasszikus marketing mix. E. Jerome McCarthy, a Michigani Egyetem professzora használta a vállalatok marketing tevékenységének modellezésére 1960-tól. A marketing mix 4 eleme:

  • Product (termékpolitika): a termék, vagy szolgáltatás az, amire az egész vállalkozás épül. Rossz terméket pedig jó csomagolással is nehéz lesz eladni. Ráadásul nem is túl erkölcsös.

  • Price (árpolitika): az árazás mindig kényes téma. Mennyit ér az adott termék, szolgáltatás? Milyen költségekkel jár, mekkora profitra számíthatunk? Az árpolitika meghatározásával választ kaphatunk ezekre az égető kérdésekre.

  • Place (értékesítés helye, értékesítési politika): ha már megvan, hogy mit, és mennyiért adunk el, az sem mindegy, hol és hogyan jut el a termék, szolgáltatás a vásárlóhoz. Idetartozik tehát a termékelhelyezés, illetve az értékesítés.

  • Promotion (promóció, eladásösztönzési politika): minden ami reklám, marketing és a többi. Legyen szó online-, offline, vagy egyéb módszerekről.

A 4P a legtöbb marketinges modell alapja. A 4P-re építve alakult ki számos egyéb új modell is az elmúlt 50 évben.


7P modell

A szolgáltatásmarketing jelentős fejlődésen ment keresztül az elmúlt időszakban. A múlt évszázadban még egyértelműen a termékek bírtak vezető szereppel, de mára lassan megcserélődik a szerepük. Ezáltal a marketingszakma is bevezetett további három tényezőt a 4P modellbe. Így jött létre a 7P modell. A 3 új, kiegészítő P a következő:

  • People (emberi tényezők): itt már magáról a személyzetről, a dolgozókról is szó van. Vagyis kik azok, akik összerakják a többi elemet, az adott stratégiát. A hatékonyság kulcsa ugyanis elsősorban még mindig az, hogy milyen emberekkel vagyunk körülvéve, akik elvégzik az adott munkát.

  • Physical Evidence (fizikai tényezők): képzeljük el, hogy belépünk egy hajós boltba, hogy felszerelést vegyünk a vitorlás hajónkhoz. Milyen színek fogadnak minket az üzletben? Hogy érezzük magunkat? Volt-e parkolási lehetőség? Mennyire rugalmas a nyitvatartás? Ezek azok az élmények, fizikai tényezők, amik szintén meghatározzák az értékesítést.

Process (folyamat): nem elég jó terméket készíteni, minőségi szolgáltatást nyújtani. Ismerni kell a piacot, a vásárlói igényeket és magát a célközönséget. Ehhez pedig egy teljes folyamat is tartozik.

Lila tehén (8P)

Képzeljük el, hogy egy országúton haladunk, és meglátunk egy tehenet. Ugye, hogy nem fog el semmi különös érzés? Hiszen láttunk már korábban is párat. Na de mi van, ha egy lila tehén áll az út szélén? Ugye, hogy felkapjuk rá a fejünket. A reklámszakma és a marketing is valahogy így működik. Napjainkban már rengeteg az információ, a promóció és az impulzus. Az emberek ezért általában figyelembe sem veszik, amit a legtöbben el akarnak adni nekik.

A titok kulcsa a különlegességben, a feltűnésben rejlik. Ezt fejezi ki a lila tehén (Purple Cow), vagyis a nyolcadik P. Weboldala például sok cégnek, sőt, majdnem mindenkinek van. Egy egyedi céges honlap azonban felkeltheti a látogatók figyelmét.

4C modell

Megismertük tehát a legalapvetőbb “P”-ket, és marketing mix elemeket. Ezekben az értelmezésekben azonban van valami közös: a cégből, a vállalatból indulnak ki.


Mi történik azonban, ha megfordítjuk a gondolkodást, és a fogyasztói oldalt helyezzük előtérbe? Így kapjuk meg a 4C modellt, amit Robert Lauterborn fejlesztett ki:

  • Client / consumer needs (fogyasztói igények): a termékpolitika (Product) helyett helyezzük előtérbe a fogyasztókat, és a vásárlói igényeket.

  • Costs (árpolitika, költségek): ne az árakra (Price), hanem a költségekre fókuszáljunk.

  • Convenience (kényelem): az értékesítés helye, az eladásösztönzés (Place) helyett fektessünk hangsúlyt a fogyasztói kényelemre.

  • Communication (kommunikáció): a promóció (promotion), vagyis a push marketing helyett oda-vissza kommunikáljunk (pull marketing) az ügyfelekkel, vevőkkel.

Az tehát biztos, hogy a marketing mix egy egészen átfogó elméleti tudást jelent a szakmában. A legjobb, ha minél több értelmezést és variációját ismerjük, ugyanis mindegyik modellnek megvan a helye és szerepe, amikor alkalmazni érdemes.


  • Marketing stratégia

Marketing mix a gyakorlatban

A marketing mix megvalósítása egy hosszú folyamat, amit lépésről lépésre kell elvégezni. Fontos, hogy ne hagyjunk ki elemeket, ugyanis hiába jó a reklám, ha silány a termék. Ami még ennél is sajnálatosabb lehet sok esetben: nagy a potenciál a szolgáltatásban, de egyszerűen nem tudjuk kinek eladni. Nem azért, mert ne lenne rá vevő, hanem azért, mert nem találjuk meg a megfelelő értékesítési csatornákat és értékesítési stratégiát. Amellett tehát, hogy a saját vállalkozásunkat építjük, nagyon fontos az ügyfélközpontú gondolkodás is. Ebben sokat tud segíteni egy jól átgondolt és felépített weboldal és a hozzá tartozó marketingstratégia.